Minder iPads verkocht dankzij de iPhone 6 Plus

Jarenlang moest Apple niks weten van smartphones met grotere schermen. In 2010 zei Steve Jobs nog: “no one would want to buy a phone with a big screen.”. Maar met de introductie van de iPhone 6 is Apple dan toch eindelijk gezwicht voor steeds grotere vraag naar grote schermen. Dat dit een verstandige keuze is blijkt wel uit het succes van de iPhone 6. Maar dit succes heeft ook een keerzijde: het lijkt ten koste te gaan van de verkoop van iPads.

Apple’s eerste phablet is een succes

Van alle iPhone 6 modellen is de iPhone 6 Plus de meest opvallende. Dit grootste model heeft een scherm van maar liefst 5,5 inch. Het valt hiermee onder de categorie “phablet”, een kruising tussen een phone en een tablet. Met een phablet heb je eigenlijk geen tablet meer nodig. En dat lijkt inderdaad zijn effect te hebben op de behoefte aan iPads. Er worden steeds minder iPads verkocht. Een goede graatmeter hiervoor is het percentage geactiveerde mobiele devices. In de week voor kerstmis was 11 procent van deze nieuw in gebruik genomen apparaten een tablet. In diezelfde week in 2013 was dit nog 17 procent. Een behoorlijk scherpe daling dus.

Apple troeft Samsung af

Dit kan ook een reden zijn dat Apple zo lang heeft gewacht om een iPhone met een groot scherm op de markt te brengen. Al moet gezegd worden dat een paar jaar terug verwacht werd dat phablets geen groot succes zouden worden. Dit werd echter snel gelogenstraft door de Galaxy Note, een doorslaand succes uit de koker van Samsung. Apple heeft nu dan eindelijk een antwoord paraat met de iPhone 6 Plus. En met succes, de Plus is de Note inmiddels voorbij gestreefd in verkopen. Het kind van de rekening is de iPad. Sinds een paar maanden is de iPad Air 2 te koop. Dit is een fantastische tablet, maar toch wordt hij maar mondjesmaat verkocht. Of Apple hier erg mee in haar maag zit is de vraag, Apple verkoopt meer devices dan ooit momenteel.

Labels:, , ,

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter