middle-earth-shadow-of-war

Game review: Middle-earth: Shadow of War

Shadow of War is de opvolger van Shadow of Morder (game-of-the-year 2014). De game speelt zich af in de tijd tussen de films ‘The Hobbit” en “The Ring”.  Je speelt wederom met Tailon, die bezeten is door de geest van Celembrimbor,een opperbaas met een speciale ring. Dan weet je ook gelijk welk genre het is. Wat mij betreft is deze game een aanrader, uiteraard moet je wel van dit genre houden, dus graag Uruks en Ologs willen slachten!

Op digimind.nl ga ik wat vaker games reviewen. In ieder geval de games die ik speel op mijn Playstation 4. Ik zal proberen zo simpel maar wel duidelijk mogelijk mijn mening over de games te geven. We beginnen met Shadow of War. Inmiddels zeker al zo’n 30/35 uur in zitten en ik zit momenteel rond de 65% van de game. Om gelijk met de deur in huis te vallen. Shadow of War is een hele grote game. Je hebt heel veel missie, side-quests en andere klussen wat je kan/moet doen. De basis is natuurlijk vijanden afslachten, maar het is wel interessanter gemaakt dan zijn voorganger.

Je moet namelijk forten veroveren. Door het nieuwe Nemesis-systeem. simpel gezegd moet je het opnemen tegen captains, warchiefs en overlords, om uiteindelijk je eigen leger te kunnen bouwen en forten te kunnen veroveren. Dit blijft na 35 uur spelen nog steeds leuk, met name omdat iedere Uruk zijn eigen zieke persoonlijkheid heeft en dit levert leuke dialogen en one-liners op. Tot nu toe kom ik nog steeds nieuwe leiders tegen die ik nog niet tegen gekomen was.

Als je deze video bekijkt, dan zie je gelijk wat het is om zo’n kasteel te veroveren en hoe de gameplay van Shadow of War is. Kost wel even 15 minuten van je leven, maar skippen mag!

Er zit wel wat negativiteit om deze game heen, omdat iedereen viel over het microtransactions-verdienmodel. Je kan namelijk muntjes kopen om een beter leger te krijgen. Eerlijk gezegd is dit iets wat inderdaad altijd enorm storend is bij de hedendaagse games, maar bij Shadow of War heb je het eigenlijk niet nodig. Door in game verdiend silver (muntjes) heb ik inmiddels gewoon 3 forten overmeesterd en ga ik lekker. Ik mis het gouden goud vooralsnog niet. Kortom je hoeft het wat mij betreft niet te kopen.

Wil je weten hoe de game er uit ziet qua graphics? Kijk dan even deze video. Op de PS4 PRO is het net geen 4k op 30 fps.

Wanneer zou je de game moeten kopen?

Als je echt fan bent van dit genre, is dit een must-have. Heerlijk die sfeer, oude bekenden (ik doe niet aan spoilers) en vooral de toffe verhalen. Toegegeven is het wel wat veel, maar je zult je zeker niet vervelen. Met de nieuwe skill-tree (ontwikkeling van Tailon) en het veroveren van forten ben je wel even bezig. Daarnaast als je het leuk vind om lekker te hakken in een game en voldoening haalt oorlog voeren, is het een aanrader.

Het is geen game voor kinderen wat mij betreft, want er zit veel geweld in. Met regelmaat worden er hoofden afgehakt en rompen doorboort. Leeftijdsadvies is dan ook 18+.

Wellicht als je de komende tijd minder tijd hebt, mede door alle andere games die uitkomen, is het wellicht een game om later te kopen in de uitverkoop nadat je klaar bent met alles wat zeer binnenkort uitkomen ( COD, ASSASSIN’S CREED, Battlefront 2 en ga zo nog maar even door)

Hij is nu bij Bol.com te koop voor ongeveer 60 euro. Persoonlijk zou ik geen uitgebreidere versie kopen, of je moet echt een fan zijn, maar dan zal je deze game waarschijnlijk allang gekocht hebben.

Labels:, ,

Trackback van jouw site.