iPad android

Android tablets dit jaar waarschijnlijk populairder dan iPads

De iPad, moeder der tablets, lijkt dit jaar voor het eerst minder verkocht te gaan worden dan tablets van haar grootste rivaal, Android. Dat zegt het Amerikaanse onderzoeksbureau ABI Research. Volgens de gegevens van ABI Research maakte de iPad in 2012 60% uit van de totale verkoop van tablets en was Android verantwoordelijk voor 37%. De overige 3% werd ingevuld door Windows en Blackberry tablets. Dit jaar ziet het er echter naar uit dat Android Apple op het gebied van tablets van de troon zal stoten.Het onderzoeksbureau voorspelt dat de verkoop van tablets dit jaar maar liefst 28% zal stijgen. Dat betekent dat er 150 miljoen exemplaren voor in totaal 64 miljard dollar over de toonbank zullen gaan. Collega-onderzoeksbureau IDC zet echter nog hoger in: daar verwacht men dat er in 2013 bijna 191 miljoen toestellen zullen worden verkocht. Volgens de schatting van IDC zal 48,8% daarvan uit Android-tablets bestaan en 46% uit iPads. Bij IDC zegt men dat terwijl de prijzen van Apple-producten alleen maar omhoog gaan, concurrenten juist inzetten op beter geprijsde tablets en bovendien een betere marketingstrategie hanteren.

De groei van Android is ook duidelijk te zien aan een onstuitbare toename van mobile developer vacatures voor Android. De populariteit lijkt nu op een hoogtepunt te komen, wat uiteraard ook een positief effect heeft op het aanbod van Android-applicaties: dat zal dit jaar naar verwachting stevig worden uitgebreid.

Bij Apple zit men echter allesbehalve stil. “De introductie van de iPad Mini kwam precies op tijd in 2012’, aldus Jeff Orr, mobile devices senior practice director bij ABI Research. “ABI Research blijft echter voorzichtig over de impact die dit onderaan de streep voor Apple heeft.” Het eerste kwartaal zit er pas net op en volgens Orr is het nu nog moeilijk te zeggen welk aandeel van de 9,7” iPad is overgenomen door de kleinere variant. De iPad Mini is een stuk goedkoper dan de iPad en dit zou dan ook een sterke invloed op de winst van Apple kunnen hebben.

ABI verwacht overigens dat het Zuid-Koreaanse Samsung weleens de belofte van het jaar kan zijn. “Een goed uitgevoerde tabletstrategie van Samsung zou het marktaandeel van het bedrijf dit jaar kunnen verdubbelen”, aldus Orr.

 [ad]
iPad android

Labels:, ,

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter