De opkomst van de hybride tablet

De PC, de smartphone, de tablet en nu de hybride ‘ultramobiele’ tablet. De ontwikkelingen gaan razendsnel en geen enkele markt is stabiel. Zo zal de wereldwijde desktopmarkt met 12% krimpen in 2015 ten opzichte van 2013 en de tabletmarkt met 55% groeien in deze periode, verwacht ’s werelds grootste IT onderzoeksbureau Gartner. In Nederland zit de groei er al op volgens GfK en maken we de door Gartner verwachte groei niet mee. Maar hoe zit dat met de nieuwste markt, de ultramobiele apparaten?

Verwachtingen
De ultramobiele apparaten zijn al even verkrijgbaar, denk aan de ultrabooks van verschillende laptopfabrikanten als Apple, HP, Toshiba en Microsoft. De verwachting is dat deze markt in 2015 met 155% is gestegen ten opzichte van 2013 en de totale PC markt omhoog trekt uit een dalende trend.

De nieuwste ontwikkeling binnen de ultramobiele markt is de hybride ultramobiel. Verwacht wordt dat vanaf 2014 steeds meer mensen over zullen stappen op deze supermoderne juweeltjes. Een hybride ultramobiel is een combinatie van een tablet en een laptop.

Is  meer altijd beter?
De gemiddelde techliefhebber bezit al gauw veel verschillende apparaten zoals een PC, laptop, tablet en smartphone en de losse apparaten zoals camera’s daargelaten. Dit wordt teveel en de behoefte zal groeien naar een combinatieapparaat waardoor het aantal devices afneemt, zo verwacht Gartner in haar onderzoek. De PC gaat de deur uit en de laptop en tablet worden vervangen door de hybride ultramobiel die zowel de functie van tablet als desktop vervult. Het apparaat is licht en kan gemakkelijk worden vervoerd, door het toetsenbord kun je er goed op werken en het scherm kan doorgaans worden losgekoppeld van het toetsenbord waardoor je een tablet overhoudt. Aan het eind van de streep houd je nog twee apparaten over: de hybride ultramobiel en de smartphone.

Nog even geduld
Het zal nog wel een tijd duren voordat we allemaal met een hybride ultramobiel worden gespot. De tablet heeft een groot deel van de bevolking bereikt en wordt voornamelijk binnenshuis gebruikt. Omdat we niet allemaal in de categorie ‘techliefhebbers’ vallen maar graag achterover leunend met onze iPad in een iPad 2 hoes met standaard een uitzending gemist of een serie kijken, zal de tablet voor de meesten nog een tijd voldoen. Daarnaast is de tablet voor velen een multimedia apparaat die puur voor het plezier wordt gebruikt en minder voor werk of andere werkzaamheden waarbij bijvoorbeeld een toetsenbord gewenst is. De Samsung Tab wordt aangekleed met een Galaxy Tab 3 7.0 hoes zodat hij matcht bij een interieur of outfit of hij wordt aangeschaft als vermaak voor de kinderen.

Nieuwe marktleider?
Uit een ander recent onderzoek uit Amerika onder 470 consumenten die gedurende een maand zijn gemonitord, blijkt dat slechts 14% een tablet of E-reader associeert met een mobiel apparaat. Dit omschrijft de nooit populair geworden phablet, een kruising tussen tablet en mobiel.

Dat er toch behoefte aan verandering is, blijkt wel uit de verandering van de tabletmarkt in 2013 ten opzichte van 2012. Android heeft iOs van de troon gestoten door de consument een grote variëteit aan goedkope low-end tablets met kleine schermen aan te bieden. Men wil een handzaam en multifunctioneel apparaat die niet teveel kost en waarmee niet gebeld hoeft te worden. Wellicht verandert deze behoefte in de toekomst en is men bereid meer uit te geven als de koper beseft met een hybride ultramobiel twee apparaten in één te bezitten. De tijd zal het leren!

Labels:,

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter