Hoeveel betaal je voor je ‘gratis’ telefoon bij een abonnement

Er is sinds deze zomer veel te doen om de gratis telefoon bij een abonnement. De Hoge Raad heeft besloten dat de abonnementscontracten waarbij zo’n gratis telefoon zat, ongeldig waren. Kortom er is aardig wat veranderd, maar welke abonnement moet je nou nemen of toch beter een los toestel?

Een los toestel

Er is nogal wat gebeurd ten opzichte van een jaar geleden. Toen zag je altijd overal staan GRATIS telefoon bij het afsluiten van het abonnement. Nu zie je inmiddels op de meeste websites bij de meeste providers, heel duidelijk wat de kosten zijn voor een toestel en hoeveel je dat uiteindelijk kost. Simpel gezegd sluit je tegenwoordig eigenlijk een Sim-Only af en daar bij een abonnement voor het betalen van je telefoon. Zie dit eigenlijk als een soort persoonlijke lening. De providers geven jou dus de keuze om een los toestel bij hun te kopen en deze maandelijks af te betalen.

Geeft dit voordeel?

Als je een beetje onderzoek doet, merk je al gauw dat de providers inderdaad nu andere trucjes moeten uitvoeren om jouw als klant binnen te halen. Zo zie je op de meeste websites heel duidelijk wat je voor je losse toestel betaald en uitgesmeerd is dat altijd minder over 2 jaar dan adviesprijs die zij aangeven op hun website. Als voorbeeld neem ik de iPhone 6 16GB deze kost volgende de providers momenteel 650 euro, maar als je dit via bijvoorbeeld de pricewatch van tweakers checkt, zie je dat hij rond de 549 euro kost op dit moment (september 2016). Dit is natuurlijk slim en ook niet illegaal, want dat was immers de adviesprijs, maar het loont altijd om zelf even onderzoek te doen na een toestel voordat je hem ergens aanschaft.

Voorbeeld

Als je vervolgens kijkt naar wat je bij de providers betaald uiteindelijk na 2 jaar voor de iPhone 6 16GB zit dat ongeveer rond de 549 euro. Kortom het is een beetje om het even. Toch als je goed zoekt bij bepaalde telefoons zal het soms voordeliger zijn om hem bij een retailer te kopen in plaats van bij de provider of andersom.

Nadeel van deze nieuwe constructie is natuurlijk wel dat dit deel van je abonnement (als je zo’n toestel bij een provider besteld ism een sim-only) dat dit als persoonlijke lening wordt geregistreerd, daar kan je last van krijgen als je bijvoorbeeld een huis wilt kopen.

Wat doe ikzelf?

Persoonlijk koop ik sinds 2 jaar mijn toestel los bij een retail winkel en neem ik een sim-only abonnement. Hierdoor zijn mijn maandlasten aanzienlijk lager en kan ik ieder jaar een nieuwe telefoon kopen, want mijn oudere telefoon verkoop ik dan altijd nog voor een goede prijs.

Succes met het zoeken naar de juiste oplossing voor jou!

Labels:, ,

Laat een reactie achter