De geschiedenis van de telefoon en de opkomst van Sim Only
Kun jij je nog een leven voorstellen zonder mobiele telefoon en abonnement? In enkele tientallen jaren is deze combinatie voor veel Nederlanders onmisbaar geworden. Wij doken de boeken in om meer te weten te komen over de geschiedenis van de mobiele telefoon en Sim Only. Een echte trip down memory lane dus, om na ‘Sim Only‘ in Engelse termen te blijven.
Een korte geschiedenis van de mobiele telefoon
De trip van de mobiele telefoon begint op 3 april 1973, wanneer Motorola-onderzoeker Martin Cooper vanaf zijn mobiele telefoon Joel Engel belt. “Joel, je spreekt met Marty. Ik bel je vanaf een mobiele telefoon. Een échte, draagbare mobiele telefoon.” Cooper belt niet voor niets naar Engel, dat is namelijk een prominente onderzoeker bij Motorola’s concurrent Bell Labs.
De volgende doorbraak kwam in 1983 in de Verenigde Staten. Toen keurde de overheid de Motorola DynaTAC 8000X goed om verkocht te gaan worden. Zijn prijskaartje? Een luttele 3995 dollar. Inclusief antenne ruim 30 centimeter lang. Je kon er een half uur mee bellen, daarna moest de DynaTAC tien uur worden opgeladen.
In de jaren daarna werden mobiele telefoons steeds kleiner en betaalbaarder. Nu is het misschien ondenkbaar, maar de meeste mensen wilden een zo klein mogelijke telefoon. Een apparaatje die makkelijk mee te nemen was en desnoods in je kontzak paste. Wat moet je immers met een groot apparaat als je op een kleine telefoon ook prima kunt bellen en sms’en?
Die trend stopte toen Apple in 2007 de eerste iPhone, met het bijbehorende touchscreen, uitbracht. Telefoons werden mede hierdoor weer steeds groter. Tegelijkertijd werden smartphones steeds populairder. Bijpraten met vrienden via chatberichtjes, mails versturen vanaf het terras, geld overmaken via een app: waar men vroeger niet eens van durfde te dromen was nu opeens mogelijk.
De rest is geschiedenis: tien jaar later is de smartphone voor veel mensen een onmisbaar apparaatje. Tot zover in een notendop de geschiedenis van de mobiele telefoon. Hoe zit het met de geschiedenis van Sim Only?
De geschiedenis van telefoonabonnementen
Het ontstaan van telefoonabonnementen zoals Sim Only hangt samen met het ontstaan van mobiele netwerken. Uiteraard waren er al vaste telefoonlijnen, want vast bellen was ver voor de uitvinding van de mobiele telefoon al mogelijk. Om mobiel te bellen was er echter een draadloos alternatief nodig.
In de jaren ’70 en ’80 werden er wereldwijd steeds meer mobiele netwerken uitgerold. In het begin met een beperkte capaciteit en alleen te gebruiken met een autotelefoon. Zoals het mobiele netwerk van PTT, waarmee je in de jaren ’80 vanuit je auto kon bellen. Dat veranderde in 1994. Nederland kreeg toen twee mobiele netwerken waarmee je óók met een mobiele telefoon kon bellen. Dit waren de netwerken van KPN en van Libertel.
Aanvankelijk was bellen nog relatief duur. Bovendien vonden veel mensen een mobiele telefoon niet nodig. “Ze kunnen me toch ook bellen als ik thuis ben?”, is een uitspraak die het gevoel onder Nederlanders misschien wel beste beschrijft.
Toch veranderde die gedachte toen abonnementen én telefoons goedkoper werden. Zeker toen er telefoons bij abonnementen werden meegeleverd nam de populariteit toe. Het was vaak mogelijk om voor relatief weinig geld een telefoon in combinatie met een abonnement te kopen. Vaak hadden deze telefoons een simlock, waarmee je alleen het mobiele netwerk van de verkopende provider kon gebruiken.
De geschiedenis van Sim Only
Sim Only is een telefoonabonnement waarbij je van de provider alleen een simkaart krijgt. Zelf zorg je dus voor een werkende mobiele telefoon. In het eerste decennium na de eeuwwisseling werd deze abonnementsvorm steeds populairder. Inmiddels hadden veel mensen een goede mobiele telefoon waar ze gek op waren. Daarom hoefden ze niet per se een abonnement waarbij je een nieuwe telefoon kreeg.
Sim Only heeft als abonnementsvorm het voordeel dat het vaak betaalbaarder is dan een abonnement met telefoon. Je gebruikt de telefoon die je al hebt of koopt zelf een telefoon voor een prijs die jij ervoor over hebt. Tot slot bepaal je zelf bij welke provider je een abonnement afsluit. Kortom, zelf in controle: voor veel mensen een fijne gedachte.
Dit blijkt ook uit onderzoek van marktonderzoeker Telecompaper, schrijft Tweakers. Had in juni 2012 van alle mobiel bellende Nederlanders 24 procent een Sim Only abonnement, vorig jaar was dat al 36 procent. De verwachting is dat dit percentage blijft stijgen. Daarmee eindigt deze trip down memory lane.
Labels:geschiedenis, sim only
Trackback van jouw site.